من استرس دارم

من استرس دارم ، چه كنم ؟؟؟

اين سوالي است كه خيلي وقت ها از مشاوران آموزشي پرسيده مي شود و هميشه هم يك راه حل خوب وجود دارد .

احساس سرما مي كردم اما تنم خيس عرق بود ، گلوم خشك شده بود ، ورقه رو تا آخر نگاه كردم ، احساس مي كردم مغزم كاملاً قفل كرده ، خداي من ، باور نمي كردم من اين كتاب رو حداقل سه بار خونده بودم ولي دريغ از حتي يك كلمه ، چقدر دلم مي خواست الان كتاب دم دستم بود شايد اگه مي تونستم فقط يك لحظه كتاب رو ببينم همه چيز دوباره يادم مي اومد ، دو رو برم را نگاه كردم همه در حال نوشتن بودن ، محمد كه كنار دستم نشسته بود با تعجب نگاهم كرد آروم گفت : چرا سرخ شدي؟ آره ، آخه سرخ شده بودم . من كه سردم بود ، احساس خفگي مي كردم چقدر دلم مي خواست همين الان بلند شم و از اين جا برم بيرون ، دوباره به سوال ها نگاه كردم براي هر سوالي فقط يك خط جواب نوشته بودم ذهنم كاملاً پراكنده بود ، بالاخره تصميممو گرفتن نيم ساعت ، 1 ساعت ، نه فرقي نمي كردم از جام بلند شدم از پله ها پايين رفتم همه جا پر از برف بود ، مدت ها بود كه حتي برف ها رو هم دوست نداشتم آخه هر وقت برف مي باريد اين احساس هم مي اومد سراغ من ، روي برف ها راه رفتم و با خود فكر كردم مي شه يه راهي پيدا كرد كه از اين مخمصه خلاص شد يا اين احساس هميشه ادامه داره . . . . .


بله، اين ها جملاتي است كه بارها با خود گفته ايم، حال‌ آيا راهي وجود دارد كه بتوانيم استرس را از خود دور نگاه داريم ؟

روش هاي مقابله با استرس

همگي ما تا حدي استرس را تجربه كرده ايم . استرس هم داراي منشأ دروني و هم بيروني است . استرس هاي بيروني از فشارهاي محيط اطراف سرچشمهمي گيرند و استرس دروني منعكس كننده واكنش هاي شما به اين فشارهاست . اگر توقعات و خواسته هاي بيروني از حدي بيش تر و از سوي ديگر منابع شما محدود و اندك باشد ، احساس استرس  خواهيد كرد .  

عواملي كه در استرس دخالت دارند

هر فرد آستانه ي تحمل خاصي در برابر عوامل استرس زا دارد و از ديدگاه خاص مي توان گفت آمادگي خاصي براي استرس ، ثابت  و مشخص نيست . بنابراين‌ آستانه تحمل هر فرد در زمان هاي مختلف تغيير مي كند . عواملي مانند تجربه كودكي  از جمله : بدرفتاري والدين  ، شخصيت ، ژنتيك و  . . . موجب تشديد اين مشكل مي شوند . علائمي كه مهم تر به نظر مي آيند نظير اختلال خواب ، كمبود اشتها ، نداشتن تمركز با عملكرد ضعيف حافظه ،  اشتباهات نامشخص يا از دست دادن فرصت ها ، خشم يا كج خلقي ، الكل يا مواد مخدر و  . . . هستند .


با استرس چه كنيم؟

در مورد برطرف سازي استرس راهكارهاي زيادي وجود دارد كه رعايت كردن‌آن ها تا حد زيادي آرامش رواني را به همراه دارد .

:: به ديگران به طور جدي فكر كنيد و با آن ها گفت و گو داشته باشيد ، براي تعيين عوامل استرس زا و حذف اين عوامل اقدام كنيد .

:: هنگامي كه استرس بيش تري را احساس مي كنيد ، تمرينات ورزشي خود را افزايش دهيد و سعي كنيد به مسائلي كه خارج از حيطه اختيارات شما است توجهي نداشته باشيد ، در عوض واكنش هاي خود را با شرايط متناسب كرده و سازگاري داشته باشيد .

:: از روش هاي آرام بخش استفاده كنيد . اين روش ها البته زماني موثر واقع مي شوند كه مكان و زمان مناسب براي آن ها در نظر گرفته شود . يوگا ، مراقبه ، ماساژ ، مدي تيشن ، استنشاق هواي تازه و  . . . مي تواند مفيد باشد .

حال كه در مورد استرس به طور كامل بحث كرديم، به يكي ديگر از عوامل مهم در مطالعه مي پردازيم . بحث تغذيه و رژيم غذايي از عواملي است كه نقش بسزايي در يادگيري دارد  .
رژيم غذايي
اين مساله كه سوء تغذيه براي سلامت بدن زيانبار است نيازي به تأكيد ندارد . بايد بدانيم كه مغز هم مانند ديگر اعضاي بدن تحت تأثير تغذيه نادرست قرار مي گيرد . چنانچه مغز دچار تأثير منفي شود ، بر افكار و احساسات ما نيز تأثير منفي مي­گذارد . ويتامين و املاح معدني براي داشتن يك مغز سالم لازم است .

همچنين برخي كمبودها با ضعف دستگاه عصبي به ويژه مغز در ارتباط است . ويتامين هاي گروه B مغز ، افسردگي  و استرس از مواردي است كه با هم مرتبط هستند  و كمبود ويتامين با افسردگي ، ضعف سيستم عصبي و بيماري هاي روحي –  رواني همراه است . ويتامين  هم براي حفاظت در برابر استرس ضروري است . اين ويتامين سيستم ايمني بدن را نگهداري مي كند. سيستمي كه در برابر عوامل استرس زا ما را محافظت مي كند . جذب مناسب املاح معدني هم در تقويت شرايط جذب مناسب املاح معدني و هم در تقويت شرايط جسماني خوب و كاهش استرس لازم و ضروري است . در يك مطالعه 18 ماهه كه در زمينه رفتارهاي خشن و ضداجتماعي در سال 2004 در يك مؤسسه آسيب شناسي جوانان در انگليس صورت گرفت ، شواهد قابل توجهي در مورد ارتباط بين رژيم غذايي و استرس به دست آمد . در اين پژوهش حدود 230 داوطلب كه در زندان به سر مي بردند به دو گروه تقسيم شدند :  به  گروه اول يك ويتامين ، يك اسيدچرب و يكي از املاح داده شده و به گروه دوم فقط يك داروي مسكن  داده شد . در اين شرايط ، استرس گروه اول تا 25 درصد كاهش يافت .

تمرينات ورزشي نيز در كنترل استرس بسيار مفيد هستند . ورزش مواد شيميايي مفيد را در مغز و بدن ما‌ آزاد كرده و حواس ما را از عوامل استرس زا دور مي كند . تمرينات ورزشي از هر نوع كه باشند عضلات سفت و سخت بدن را كه يكي از عوامل استرس هستند ، قابل انعطاف ساخته و علائم استرس را برطرف مي كنند . ورزش با دور كردن فرد از مسائل تنش زا در انسان حس رقابت ايجاد خواهد كرد و زماني كه بدن فرد درگير تمرينات ورزشي است در بهترين شرايط به سر مي برد . در هنگام نفس نفس زدن و فعاليت بدني ، فكر كردن درباره مشكلات دشوار است .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.