بایدها و نبایدهای آرایشگری مردانه حرفه ای

همه ما انسانها زیبایی را دوست داریم و مایلیم حتی در نگاه افراد غریبه، آراسته و زیبا به نظر برسیم. به همین خاطر است که تقریبا همه ما به یک آرایشگر نیاز داریم.

ثبت نام در : آموزش آرایشگری مردانه

با این حال، پیدا کردن یک آرایشگر خوب که به او و مهارتش اعتماد داشته باشیم، کار آسانی نیست. چه پارامترهایی سبب می شود تا افراد به آرایشگر خود اعتماد کنند؟ افراد بر اساس چه پارامترهایی آرایشگر ایده آل خود را انتخاب می کنند؟  صنعت زیبایی پرسود اما بی رحم است و در صنف آرایشگری، رقابت بسیار شدید می باشد. آیا صرفا داشتن مهارت و شهرت خوب در یک شهر کافی است تا شما به عنوان آرایشگر، بتوانید مشتریان و کسب و کارتان را حفظ کنید؟ ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا با بررسی باید ها و نباید هایی برای آرایشگری مردانه حرفه ای، به این پرسش ها پاسخ دهیم.

ویژگی آرایشگر حرفه ای و خوب
ویژگی آرایشگر حرفه ای و خوب


ویژگی های آرایشگری مردانه خوب از نگاه مشتری

یک آرایشگر مردانه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ بسته به اینکه مشتری هستید یا آرایشگر، ممکن است به شکل های متفاوتی به این پرسش پاسخ دهید. از نظر افراد حرفه ای، آرایشگری مردانه خوب شامل دانش، مهارت و تجربه کافی می شود. آشنایی با به روز ترین تکنیک های آرایشگری و برقراری ارتباط موثر با مشتریان نیز از جمله مهارت هایی است که آرایشگران معتقد هستند به آنها در پیشرفت شان کمک می کند. در سوی دیگر این رابطه، مشتریان معتقد هستند اگرچه مهارت و تجربه نقشی کلیدی در انتخاب یک آرایشگر خوب ایفا می کند، اما برقراری ارتباط با مشتریان و جلب اعتمادشان، بسیار مهم تر است. در واقع به همین دلیل است که معمولا افراد به سراغ آرایشگرانی می روند که دوستانشان و حتی افراد غریبه آنها را توصیه می کنند.

برای آنکه بتوانید به یک آرایشگر مردانه خوب از نگاه مشتری تبدیل شوید، باید خودتان را جای او بگذارید. مشتری های جدید احتمالا بر اساس نظرات و توصیه های دوستان و آشنایان شان به شما مراجعه می کنند. اگر کسب و کار شما در پلتفرم هایی مانند گوگل، صفحه رسمی داشته باشد، احتمال جذب مشتریان جدید از طریق نظرات مثبت مشتریان قدیمی نیز وجود دارد. مشتریان قدیمی شما نیز به واسطه تجربه مثبتی که در کنارتان داشته اند، بار دیگر به شما مراجعه خواهند کرد. بنابراین مشتری مداری، اخلاق خوب، ترفند های متقاعد سازی و توانایی انتقال تجربه و دانش به مشتریان از جمله پارامترهای کلیدی برای موفقیت در این صنعت رقابتی هستند. از سویی دیگر، مشتریان به آرایشگرانی که خود آراسته هستند و به محیطی تمیز، با رعایت تمامی نکات بهداشتی بیشتر اعتماد می کنند. استفاده از ابزار و تجهیزات به روز و رعایت نظم کلی در مجموعه نیز پارامترهایی مهم در جلب نظر و رضایت مشتریان محسوب می شوند.

ویژگی های آرایشگری مردانه خوب از نگاه مشتری
ویژگی های آرایشگری مردانه خوب از نگاه مشتری

 

مهارت های ارتباطی را جدی بگیرید!

به باور بسیاری از بازاریابان، مهمترین سرمایه آرایشگری مردانه، مهارت های ارتباطی هستند. یک کوتاهی مو ساده را در نظر بگیرید. کوتاه کردن موهای مشتری، به طور متوسط، بیست الی سی دقیقه به طول می انجامد. در تمام این مدت، شما در ارتباط نزدیک با مشتری هستید. مشتری باید به شما و مهارت تان در بیست الی سی دقیقه پیش رو اعتماد کند و مطمئن باشد ظاهری آراسته و مناسب خواهد داشت. این ارتباط نزدیک میان دو فرد غریبه، خیلی سخت ممکن است شکل بگیرد اما شما به عنوان آرایشگر، باید بتوانید با تکیه بر مهارت های ارتباطی قوی خود، این رابطه شاید پر تنش را به تجربه ای ایده آل برای مشتریتان تبدیل کنید. لبخند و روی خوش، نشان دادن دقت در چهره تان، ارتباط موثر با مشتری و صحبت در خصوص موضوعاتی که می تواند توجهش را جلب کند از جمله ترفند های رایج در این خصوص هستند.

مهارت های ارتباطی در آرایشگری
مهارت های ارتباطی در آرایشگری

یک آرایشگر مردانه باید در حین کار به زبان بدن خود واقف باشد. شما باید به مشتری خود نشان دهید که دقت و تمرکز بالایی در کار دارید و تمام توجه شما معطوف اوست. تصور کنید زیر دست آرایشگری مردانه نشسته اید و او در حالی که موهایتان را برای یک مهمانی یا کنفرانس کاری مهم کوتاه می کند، همزمان با دوستان و همکارانش صحبت می کند یا در تلویزیون بازی فوتبال تیم محبوبش را دنبال می کند. آیا می توانید به چنین فردی اعتماد کنید؟


تخصص و تجربه: کلید اصلی موفقیت شما

آرایشگری مردانه یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری، تنها تجربه و تمرین است که می تواند آن را بهبود ببخشد. تجربه شما در زمینه آرایشگری، خود را در جنبه های مختلفی آشکار می سازد. یک آرایشگر مردانه با تجربه به خوبی می داند که در طول روز با افراد مختلفی و با نظرات و نیازهای متفاوتی سر و کار دارد. همچنین یک آرایشگر با تجربه، بر اساس دانش و تخصص خود، به خوبی می داند که چه مدل مویی برای چه اشخاصی مناسب است یا افراد، دقیقا به دنبال چه ویژگی هایی در ظاهرشان به او مراجعه کرده اند. یک آرایشگر با تجربه می داند که در چه زمانی از چه ابزاری باید استفاده کند و کدام یک از خواسته های مشتریان، با توجه به استایل و شرایطشان، می تواند در نهایت نتیجه ای معکوس داشته باشد.

مهارت های ارتباطی را جدی بگیرید!
مهارت های ارتباطی را جدی بگیرید!

 

بخشی از تجربه آرایشگران مردانه از طریق مراجعه مشتریان بیشتر کسب می شود. بخش دیگر این مهارت و تجربه نیز از طریق شرکت در کنفرانس ها، ورکشاپ ها، دیدن شیوه کار آرایشگران حرفه ای تر و گذراندن دوره های مختلف کسب می شود. بنابراین اگر شغلتان برایتان اهمیت دارد و می خواهید به بهترین آرایشگری مردانه شهر یا حتی کشور تبدیل شوید، سعی کنید بخشی از زمان خود را در هر ماه، به خودآموزی اختصاص دهید. بدین ترتیب، می توانید از جدید ترین متد های روز دنیا نیز آگاه شوید.

 

مهارت های مدیریتی لازم برای موفقیت در آرایشگری مردانه

مهارت های مدیریتی، نه فقط مختص مدیران سالن های زیبایی، بلکه یکی از ملزومات موفقیت در حوزه آرایشگری مردانه است. شما به عنوان یک آرایشگر مدیر کسب و کار خود هستید. آرایشگری، یک شغل چند وجهی است. شما به عنوان یک آرایشگری مردانه، به طور همزمان، مسئول آموزش خود، جذب مشتریان بیشتر، مدیریت زمان مشتریان، مدیریت مالی کسب و کار و انجام کارهای قانونی (کسب یا تمدید مجوز، پرداخت مالیات و غیره) هستید. مهم ترین مهارت های مدیریتی لازم برای آرایشگری مردانه موفق عبارتند از:

  • مدیریت زمان: هر مشتری، پیش از مراجعه به شما، احتمالا وقت خود را رزرو می کند. این روزها که ریتم زندگی ها تند شده است و اکثر افراد مشغله زیادی در طول روز دارند، انتظار کشیدن مطلوب هیچ کس نیست. از سویی دیگر، این شما هستید که می دانید هر یک از خدماتتان به طور متوسط چقدر زمان می برد. بنابراین، با مدیریت صحیح می توانید زمان انتظار مشتریان خود را به حداقل برسانید. این امر در تجربه مثبت مشتریان، نقشی به سزا دارد.
  • مدیریت بازاریابی و تبلیغات: در آرایشگری مردانه حرفه ای، شما باید بتوانید برای کار خود تبلیغ کنید چرا که مشتریان جدید، شریان اصلی کسب و کار شما هستند. بازاریابی خوب، در عصر دیجیتال کنونی، به معنای آشنایی و استفاده کامل از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، حضور موثر در پلتفرم های آنلاین محبوب مانند گوگل و اینستاگرام و رسیدگی به نیازها و نظرات مشتریان آنلاین شماست. توصیه می کنیم حتما بخشی از زمان خود را به آشنایی بیشتر با این موضوعات اختصاص دهید.
  • مدیریت مالی: آرایشگری حرفه ای پر سود است اما به شرط آنکه درآمد و هزینه های ناشی از آن، به درستی مدیریت شوند. شما به عنوان یک شخص فعال اقتصادی مشمول پرداخت مالیات هستید. هزینه های نگهداری یک آرایشگاه نیز کم نیستند و تنها با مدیریت صحیح این موارد است که می توانید به بقای خود در این صنعت امیدوار باشید.
تخصص و تجربه: کلید اصلی موفقیت شما
تخصص و تجربه: کلید اصلی موفقیت شما

 

انتقال اطلاعات و دانش به مشتری جهت اعتماد سازی

یکی از نکات مهم، که شاید اکثر آرایشگران مردانه آن را نادیده می گیرند، انتقال اطلاعات و دانش به مشتریان در حین کار است. آرایشگری را در نظر بگیرید که برای کوتاه کردن موهایتان به او مراجعه می کنید. او با دقت انتظارات شما را از مدل موهای جدید تان می شوند و مدل هایی که به او نشان میدهید را با دقت بررسی می کند. سپس با دلایل مشخص به شما نشان می دهد چرا مدل ارائه شده برایتان مناسب نیست یا چه تغییراتی را برای بهبود و مناسب سازی مدل با فرم صورتتان توصیه می کند. حال آرایشگری را در نظر بگیرید که مدل دلخواهتان را به وی نشان می دهید و او بدون آنکه توضیحی به شما بدهد، مدل مد نظر خودش را پیاده می کند. خدمات کدام یک دلچسب تر است؟ به کدام آرایشگر بیشتر اعتماد می کنید؟

آرایشگران مردانه می توانند با انتقال دانش و اطلاعات خود به مشتریان، ضمن توضیح تک تک تصمیماتشان، به آنها نشان دهند که هر آنچه که انجام می شود به نفع مشتری است. این فرایند می تواند به راحتی توجه و اعتماد مشتری را جلب کند. بنابراین، پیش از آنکه اولین قیچی را به موهای مشتری خود بزنید، حتما تکنیک ها و دلایل کارهایتان را با او به اشتراک بگذارید!

انتقال اطلاعات و دانش به مشتری جهت اعتماد سازی
انتقال اطلاعات و دانش به مشتری جهت اعتماد سازی


 بزرگترین اشتباهاتی که در آرایشگری مردانه مرتکب می شوید!

برخی از رفتارها در ذهن اکثر آرایشگران به عنوان یک عادت یا رفتار معمولی جا افتاده اند اما در حقیقت، اشتباهات بزرگی هستند که باید اصلاح شوند. ما در ادامه، سه مورد از رایج ترین اشتباهات در آرایشگاه های مردانه را مرور خواهیم کرد:

  • عدم توجه به درخواست های مشتری: بزرگترین اشتباهی که می توانید به عنوان یک آرایشگر مردانه مرتکب شوید، عدم توجه به درخواست ها و نیازهای مشتری است. اگر نیازهای مشتری معقول نیستند و یا بر اساس دانش و تجربه خود، معتقد هستند که نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود، باید با او صحبت کرده و وی را متقاعد کنید. حتی اگر مشتری شما خودش نیازها و انتظاراتش را بازگو نکرد، باید با سوال و جواب خواسته هایش را جویا شوید.

 

 

عدم ارائه خدمات حرفه ای و کامل: شما ممکن است در طول روز طیف وسیعی از خدمات بهداشتی و آرایشی را به مشتریان خود ارائه دهید. برخی از این خدمات در قالب پکیج های مختلف ارائه می شوند و برخی دیگر، به صورت جداگانه هزینه متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در اکثر کشورهای دنیا، هزینه کوتاهی مو شامل شستشوی سر، کوتاه کردن مو و حالت دادن است. در برخی از آرایشگاه ها اما هزینه شستشوی سر و کوتاه کردن با هزینه حالت دادن به موها (خشک کردن) جداگانه محاسبه می شود. پیش از آنکه مشتری شما بر روی صندلی بنشیند، باید در خصوص خدماتی که قرار است به او در ازای پول دریافتی ارائه دهید، اطلاع رسانی کنید. عدم ارائه برخی از این خدمات یا طلب کردن پول بیشتر در ازای برخی از آنها (مانند شستشوی سر پیش از کوتاه کردن) رفتاری غیر حرفه ای است.

  • تغییر مداوم وقت ها: تنها در شرایط اضطراری و زمانی که واقعا هیچ راه چاره دیگری ندارید، وقت هایی که از قبل به مشتریان خود داده اید را تغییر دهید. سعی کنید یک ساعت کاری مشخص برای خود تعریف کنید و در میان وقت هایی که برای مشتریان خود در نظر می گیرد، مشتریان سرزده را نیز لحاظ کنید. مدت زمان مورد نیاز برای خدمات مختلف را تخمین بزنید تا بازه انتظار مشتریان در آرایشگاه را کاهش دهید. برای زمان مشتریان خود ارزش قائل شوید تا آنها نیز برای مهارت، انرژی و زمان شما ارزش قائل شوند.

 

اتیکت رفتاری صحیح آرایشگری مردانه حرفه ای در سالن

آرایشگری مردانه حرفه ای، فضای کار و ابزار خود را همیشه به روز، منظم و تمیز نگه می دارد. با ورود به فضای چنین آرایشگاهی، شما احساس می کنید به فضایی با هویت متفاوت، مدرن و بسیار حرفه ای پا گذاشته اید. آرایشگران حرفه ای همیشه آراسته هستند و با روی خوش از مشتریان خود شخصا استقبال می کنند. معمولا در سالن های آرایشی بزرگ و حرفه ای آرایشگران لباس های مشخصی به تن دارند. آرایشگران حرفه ای خوب به حرف و خواسته های مشتریان خود گوش می دهند و در خصوص هر تصمیمی که گرفته اند، با مشتری مشورت می کنند. در حین کار، آرایشگر تمام تمرکز و توجه را معطوف مشتری خود می کند. صبوری، متانت، توجه، قابل اعتماد بودن و دقت از جمله توصیف های مناسب برای رفتار یک آرایشگر حرفه ای هستند.

 بزرگترین اشتباهاتی که در آرایشگری مردانه مرتکب می شوید!
بزرگترین اشتباهاتی که در آرایشگری مردانه مرتکب می شوید!

 

نتیجه گیری

آرایشگری حرفه ای جذاب، پولساز و در عین حال بسیار حساس است. آرایشگری مردانه صرفا داشتن مهارت های مرتبط با کوتاهی موها یا سایر موارد مشابه نیست، بلکه یک آرایشگری مردانه حرفه ای باید در سایر جنبه های شخصیتی خود نیز سرمایه گذاری کند. ما در این مقاله باید ها و نباید های لازم برای یک آرایشگر حرفه ای را مرور کردیم و توضیح دادیم که برای موفقیت در حوزه آرایشگری مردانه باید در زمینه مدیریت، بازاریابی و مهارت های اجتماعی دانش و آگاهی لازم را داشته باشید.

 

5/5 - (22 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.