به وب سایت آموزشگاه آریا گستر (آریاوش) خوش آمدید

نازی آباد خ مدائن خ بدلی گیوی پلاک ۱۲
تهران ُ،ایران

دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی نیمه‌دولتی و تحت نظارت وزارت علوم است. یکی از اهداف آموزش علمی کاربردی آماده کردن دانشجویان خود برای ورود به بازار کار است و حتی هر مرکز علمی کاربردی سعی دارد طوری دانشجویان را تربیت کند که خودشان قابلیت اشتغال‌زایی داشته باشند.

بر همین اساس رشته‌های علمی کاربردی متناسب با مشاغل موجود در جامعه به وجود آمده‌اند و از رشته‌های معمول تفاوت دارند.

به‌علاوه در این دانشگاه دروس به دودسته نظری و مهارتی تقسیم‌بندی می‌شوند. حداکثر ۴۰ درصد دروس نظری و حداقل ۷۰ درصد واحدها مهارتی‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر سعی شده اکثر دروس مهارتی باشند نه نظری.

یکی دیگر از تدابیری که به این منظور اندیشیده شده این است که درترم اول تمام رشته‌ها یک واحد درس کاربینی قرار داده‌شده که دانشجویان بر اساس آن از محیط کار مرتبط با رشته خود بازدید می‌کنند و با کار رشته خود آشنا می‌شوند. در انتهای هر سال تحصیلی نیز یک درس دو واحدی کارورزی وجود دارد. در کارورزی دانشجویان باید در تابستان در یکی از واحدهای شغلی مرتبط با رشته خود فعالیت کنند و به‌طور عملی با اصول کار عملی آشنا شوند.

در ضمن آموزش علمی کاربردی بر اساس درخواست واحدهای شغلی صورت می‌گیرد. اگر به دفترچه ثبت‌نام دانشگاه علمی کاربردی توجه کنید خواهید دید که برای هر رشته یک دستگاه متقاضی وجود دارد که درخواست پذیرش دانشجو در آن رشته را داده تا بتواند از فارغ‌التحصیلان آن در واحد شغلی خود استفاده کند.

 

آموزش علمی کاربردی به‌صورت دوره‌های ترمی و پودمانی

در گذشته دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های خود را به دو صورت ترمی و پودمانی ارائه می‌داد به این صورت که در دوره‌های پودمانی، دانشجویان بدون هیچ آزمونی وارد دانشگاه می‌شدند و فقط در اواخر دوره یک امتحان جامع از برخی دروس تخصصی از ایشان گرفته می‌شد و در صورت قبولی مدرک آن دوره را دریافت می‌کردند. حداقل نمره قبولی برای دوره‌های پودمانی ۱۲ بوده و مشروطی در این دوره‌ها وجود نداشت.

از سال ۹۱ این آزمون جامع حذف شد و اکنون شرایط تحصیل برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مانند دانشجویان سایر دانشگاه‌هاست که به آن دوره ترمی می‌گویند. در این شیوه آموزشی در پایان مقطع تحصیلی امتحان جامع برگزار نمی‌شود و حداقل نمره قبولی برای دانشجویان نمره ۱۰ است.

 

آموزش‌های علمی کاربردی ویژه افراد شاغل

همه رشته‌ها و آموزش‌های علمی کاربردی مخصوص افراد شاغل نیست و در اکثر رشته‌ها تمام افراد می‌توانند ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل بدهند.

اما بعضی از رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی ویژه افراد شاغل بوده و فقط از میان افراد شاغلی دانشجو می‌پذیرند که دارای سابقه کاری مرتبط با رشته انتخابی‌شان باشند.

شرایط دقیق‌تر برای افراد شاغل در هر مرکز علمی کاربردی جداگانه تعریف می‌شود. در دفترچه راهنمای ثبت‌نام علمی کاربردی امسال و یا سال‌های گذشته جدول مراکز درج شده که تعریف شاغل را ازنظر هر مرکز می‌توانید در آن مشاهده نمایید.

 

نحوه پذیرش و ثبت‌نام در دانشگاه علمی کاربردی

ازآنجاکه این دانشگاه کنکور را حذف کرده، ثبت‌نام کلیه دانشجویان بر اساس معدل صورت می‌پذیرد. برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و از منوی سمت راست صفحه، قسمت «جامع علمی کاربردی» را انتخاب کنید.

در مطلب شهریه و شرایط ثبت‌نام علمی کاربردی در مورد شرایط ثبت‌نام مفصلاً توضیح داده شده است.

 

مقاطع تحصیلی در آموزش علمی کاربردی

در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی فقط در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد.

کاردانی پیوسته یعنی به‌جز دارندگان دیپلم نظام قدیم و افرادی که پیش‌دانشگاهی نظام جدید را سپری کرده‌اند، افرادی که دوره فنی و حرفه‌ای، کاردانش و یا هنرستان نظام قدیم را گذرانده‌اند نیز بدون نیاز به گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی، می‌توانند در مقطع کاردانی پیوستهٔ علمی کاربردی ادامه تحصیل بدهند.

برای مقطع کارشناسی ناپیوسته نیز افرادی که مدرک کاردانی را از هر دانشگاهی اخذ کرده باشند می‌توانند در مقطع کارشناسی پیوستهٔ علمی کاربردی تحصیلاتشان را ادامه دهند.

 

دقت کنید مدارکی که در اینجا ذکر شد حداقل مدرک موردنیاز جهت ادامه تحصیل در هر مقطع می‌باشد؛ یعنی شما می‌توانید با داشتن مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری برای مقطع تحصیلی کارشناسی ناپیوسته ثبت‌نام کنید. برای مقطع کاردانی پیوسته نیز به همین ترتیب.

لازم به ذکر است که این مقاطع تحصیلی در نظام آموزشی نظری به نام‌های کاردانی و کارشناسی نامیده می‌شوند؛ اما در نظام آموزشی مهارت و فناوری دانشگاه علمی کاربردی، کاردانی را به نام‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای و مقطع کارشناسی را به نام‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای می‌خوانند. توجه داشته باشید که این سیستم فقط تغییر اسامی است و سایر مسائل در مورد آن‌ها تغییری نمی‌کند.

عبارت فنی و یا حرفه‌ای که در ادامه نام مقطع تحصیلی ذکر می‌شود نشان‌دهنده نوع رشته و شغلی است که برای آن آموزش می‌بینید؛ مثلاً در مقطع کاردانی بعضی رشته‌ها با نام کاردانی فنی نامیده می‌شوند و بعضی دیگر با نام کاردانی حرفه‌ای. در مقطع کارشناسی نیز به‌همین‌ترتیب بعضی رشته‌ها کارشناسی حرفه‌ای نامیده می‌شوند و برخی دیگر مهندسی فناوری

 

رشته‌های آموزش علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی با الگوبرداری از مدرسه دارالفنون که در واقع محل آموزش فنون و مهارت‌ها بود، برای آموزش مهارت انجام کارها به دانشجویان تأسیس شد.

اولین مدارس مهارت‌آموزی ایران، مدارس فلاحت، تجارت و صنعت نامیده شدند.

دانشگاه علمی کاربردی نیز رشته‌های آموزشی خود را به چهار دسته فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و صنعت تقسیم کرده است. رشته‌های موجود در هر یک از این دسته‌ها نیز متفاوت از رشته‌های معمول در سایر دانشگاه‌هاست.

در مطلب «معرفی رشته های علمی کاربردی» در مورد رشته‌هایی که در این دانشگاه تدریس می‌شوند به‌طور جامع توضیح داده‌شده است.

 

شرایط آموزش در مراکز مختلف علمی کاربردی

برای کسب اطلاعات در این زمینه شما را به «راهنمای انتخاب مرکز علمی کاربردی» ارجاع می‌دهم.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرایط تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی ازنظر آموزشی اندکی با سایر دانشگاه‌ها تفاوت دارد که در این مطلب سعی شد تا به همه این تفاوت‌ها پرداخته شود.

درصورتی‌که شما شرایط خاصی را مدنظر دارید که در این نوشتار ذکر نشده باید با مشاوران مجرب سؤال خود را مطرح نمایید تا شما را در انتخاب دانشگاه و رشته‌ای که برای شما بهترین است یاری دهند.

 

امتیاز به مطلب
تماس مستقیم با مشاور