آموزش جوشکاری لوله گاز با مدرک معتبر و حرفه‌ای

امروز و در این مقاله قصد داریم با دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز در موسسه‌ی برتر آموزشی آریاگستر آشنا شویم. آیا جوشکاری لوله گاز بازار کار خوبی دارد؟ میزان تقاضا برای تکنسین جوشکاری لوله گاز در چه حد است؟ بیایید در کنار هم بیشتر با این شغل مفید و کاربردی آشنا شویم و آن را بهتر بشناسیم.

کاربرد جوشکاری لوله گاز
کاربرد جوشکاری لوله گاز

کاربرد جوشکاری لوله گاز و ضرورت آن در صنعت

تقاضای بسیار بالای مهارت‌آموزان برای فراگیری و آموزش جوشکاری لوله گاز، ریشه در دلایل مختلفی دارد. جوشکاری لوله گاز، یکی از مشاغل پردرآمد سازمان فنی و حرفه‌ای‌ است و تکنسین‌های این شغل می‌توانند در صنایع مختلف شروع به کار کنند. از طرفی، غنی بودن ایران از حیث منابع نفت و گاز، تقاضای کشورمان به این شغل را بالاتر هم می‌برد. همان‌طور که می‌دانید، جوشکاری و لوله‌کشی خطوط گاز اماکن، یکی از زیرمجموعه‌های رشته‌ی تاسیسات گازرسانی اماکن است و حوزه‌ی صنعت را در بر می‌گیرد.

با توجه به این‌که یادگیری جوشکاری لوله گاز،‌ مهارت‌آموز را با زیر و بم انواع لوله‌ها،‌ انواع جوشکاری و تکنیک‌های اجرای جوشکاری آشنا می‌سازد، می‌توان کاربردهای گوناگون و گسترده‌ای را برای این شغل متصور شد. تعداد صنایع و مشاغلی که به جوشکاری نیاز دارند،‌ روز به روز در حال افزایش است. بنابراین شرکت در این دوره نه تنها آینده‌ی شغلی مهارت‌آموز را تضمین خواهد کرد،‌ بلکه دامنه‌ی شغلی گسترده‌ای را هم پیشِ پایش قرار خواهد داد. از صنایع لوله‌کشی نفت و گاز گرفته، تا پتروشیمی و صنایع تولید محصولات شیمیایی،‌ صنایع غذایی و تخمیری، صنایع کشاورزی و نیروگاه‌های مختلف یا حتی زیرساخت‌های خطوط تامین آب و گاز، صنایع ساختمان‌سازی و… همگی به یک جوشکار لوله‌های گاز نیاز دارند.

مدرک جوشکاری CO2 یا جوشکاری MAG
مدرک جوشکاری CO2 یا جوشکاری MAG

کسب مدرک جوشکاری حرفه‌ای لوله‌های گاز

شرکت در دوره‌ی جوشکاری لوله گاز و کسب مدرک رسمی این دوره،‌ مزایای گوناگونی دارد. تکنسین جوشکاری لوله گاز در نهایت می‌تواند به مهارت‌های زیر دست یابد

  • با آموزش جوشکاری لوله گاز، مهارت‌آموز می‌تواند محیط کار را برای اجرای جوشکاری آماده و مهیا سازد.
  • مهارت‌آموز می‌تواند از پسِ انجام اتصالات گوناگونی هم‌چون اتصال لوله‌ها،‌ شیرآلات و فیتینگ‌های فولادی برآید. این امر باعث می‌شود که جوشکار با طیف شغلی گسترده‌ای روبرو گردد که شانس استخدام وی را تا حد قابل توجهی بالاتر می‌برد. (شایان توجه است که این مهارت می‌تواند تا حد زیادی در افزایش حقوق ماهانه‌ی مهارت‌آموز هم موثر باشد).
  • مهارت‌آموز در پایان دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز، می‌تواند تست و عایق‌کاریِ لوله‌ها و فیتینگ‌های فولادی را به طور حرفه‌ای اجرا کند. به این شکل، مهارت‌آموز برای ورود به پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی آماده خواهد بود.
  • مهارت‌آموزِ دوره‌های جوشکاری لوله گاز در موسسه‌ی آریاگستر، با تمامی چارچوب‌های زیست محیطی آشنا خواهد شد. آشنایی با چارچوب‌های زیست‌ محیطی، امروز یکی از برگ‌های برنده در کارنامه‌ی مهارت‌آموزان است. بسیاری از استانداردهای جهانی،‌ شرکت‌ها و صنایع را موظف می‌سازند تا تمامی چارچوب‌های زیست محیطی را در عملکرد روزانه‌ی خود پیاده کنند. اگرچه بسیاری از تکنسین‌ها توجهات زیست محیطی را دست کم می‌گیرند،‌ این شاخه تا حد زیادی شانس استخدام مهارت‌آموز را در صنایع و کارخانجات بالا می‌برد.

مهارت‌آموزانی که وارد دوره‌های آموزش جوشکاری لوله گاز می‌شوند، مهارت‌های بسیار بیشتری نسبت به سایر جوشکاران خواهند داشت. هرچند به همین میزان، درآمد جوشکاران لوله گاز هم بسته به نوع پروژه بالاتر خواهد رفت. بیایید در ادامه نگاهی به سرفصل‌ آموزشی جوشکاری لوله گاز بیندازیم.

سرفصل‌های آموزشی جوشکاری لوله گاز
سرفصل‌های آموزشی جوشکاری لوله گاز

سرفصل آموزشی جوشکاری لوله گاز شامل چه مواردی می‌شود؟

مهارت‌آموزانی که وارد دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز می‌شوند،‌ شایستگی‌های متعددی را کسب خواهند کرد. بیایید نگاهی دقیق‌تر و عمیق‌تر به این سرفصل‌ها بیندازیم.

  • آماده‌سازی محیط کار
  • انجام اتصالات لوله‌ها، شیرآلات و فیتینگ‌های فولادی
  • تست و عایق‌کاری لوله‌ها و فیتینگ‌های فولادی
  • تمیز کردن محوطه کار

آماده‌سازی محیط کار،‌ اولین سرفصل دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز

  • مهارت‌آموزان با توجه به رده‌بندی‌های متوسط و سنگین، می‌توانند نقشه‌ی پروژه و نوع لوله‌کشی را تشخیص داده، نوع لوله‌های فولادی مورد نیاز را انتخاب و تهیه کنند.
  • مهارت‌آموز می‌تواند بر اساس نقشه، شیرآلات و اتصالات استاندارد را انتخاب و تهیه کند.
  • مهارت‌آموز در دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز، می‌تواند انتخاب و تهیه‌ی تجهیزات، ابزار و مواد مصرفی (مطابق با نوع اتصال) را بر عهده داشته باشد. بعلاوه مهارت‌آموز با تبحر بسیار می‌تواند نوع اتصال را از میان اتصالات فیتینگی، جوشی و فلنجی تشخیص دهد.

انجام اتصالات لوله‌ها، شیرآلات و فیتینگ‌های فولادی

  • اندازه‌گیری و برش لوله‌های فولادی بر اساس نقشه‌ها،‌ مقررات و استانداردها میسر خواهد بود.
  • بریدن و برقو زدن، در کنار حدیده‌کاری لوله‌های فولادی در دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز، بر اساس دستورالعمل‌ها و مقررات ملی ساختمانی، با رعایت الزامات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آموزش داده خواهد شد.
  • مهارت‌آموز با اتصالات لوله‌ها، شیرآلات و وصاله‌های لوله‌های فولادی آشنا شده، می‌تواند به روش فیتینگی (دنده‌ای) و فلنجی جوشکاری انجام دهد (ضمن رعایت الزامات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای).
  • مهارت‌آموز در دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز می‌تواند اتصالات لوله‌ها و وصاله‌های لوله‌های فولادی را با روش جوشکاری با قوس الکتریکی اجرا کند. این عمل هم بر اساس استانداردهای جوشکاری و مقررات ملی ساختمان، ضمن رعایت نکات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اجرا خواهد شد.

 

تست و عایق‌کاری لوله‌ها و فیتینگ‌های فولادی، سومین سرفصل دوره‌ی آموزشی

  • مهارت‌آموزان می‌توانند با کمک دستورالعمل‌های مشخص، ساپورت و تکیه‌گاه محکم نگه داشتن لوله‌ها و اتصالات را اجرا کنند.
  • دوره‌ی آموزش جوشکاری لوله گاز به مهارت‌آموزان یاد می‌دهد که چگونه بر اساس استاندارد و مقررات ملی، ضمن رعایت نکات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، فشار شبکه‌ی لوله‌کشی شده را تست کنند.
  • مهارت‌آموزِ دوره‌های آموزش جوشکاری لوله گاز، با روش‌های تمیزکاری و چربی‌زدایی سطوح لوله‌ها آشنا شده، روش‌های استعمال ضدزنگ بر لوله‌های فولادی را می‌آموزند.
  • مهارت‌آموزِ دوره‌های آموزش جوشکاری لوله گاز، بر اساس استاندارد و دستورالعمل‌ها و مقررات ملی ساختمان‌ها، در عایق‌کاری شبکه‌ی لوله‌کشی حرفه‌ای خواهد شد.

تمیز کردن محوطه کار

  • تمیزکاری محوطه کار، به همراه مرتب نمودن تجهیزات، ابزارآلات و مواد مصرف‌شده آموزش داده خواهد شد.
  • مهارت‌آموزِ دوره‌های آموزش جوشکاری لوله گاز، مطابق با کتابچه‌های راهنما و تکنیک‌های گوناگون، با سرویس کردن، نگهداری، تمیزکاری، بررسی و انبار کردن ابزارآلات و تجهیزات آشنا خواهد شد.
  • بسته به الزامات محل کار، مهارت‌آموز می‌تواند از پسِ دستیابی به اسناد و تکمیل اطلاعاتی مانند ضمانت‌نامه‌ها بربیاید.

موسسه‌ای معتبر و رسمی برای دریافت مدرک جوشکاری لوله گاز

با توجه به تقاضای بالا برای شغل جوشکاری لوله گاز، روز به روز به تعداد متقاضیان این ردیف شغلی افزوده می‌شود. موسسه‌ی معتبر و رسمی آریاگستر، دوره‌های آموزش جوشکاری لوله گاز را با قیمتی اقتصادی برایتان فراهم نموده است. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر راجع‌به این دوره‌های آموزشی، می‌توانید با تیم پشتیبانی موسسه آریاگستر تماس حاصل فرمایید.

4.8/5 - (9 امتیاز)

6 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.