11 ابزار کابینت سازی که باید بشناسید + تصویر

چه یک کابینت ساز مبتدی باشید و چه حرفه ای داشتن ابزار کابینت سازی باکیفیت و متفاوت برای طراحی و ساختن کابینت بسیار مهم می باشد. برخی از ابزار کابینت سازی گران قیمت و پیچیده هستند و تسلط پیدا کردن بر روی آنها دشوار بوده و نیاز به مهارت دارد اما وقتی بر روی آنها تسلط کافی را پیدا می کنید کار بسیار سریع تر و دقیق تر خواهد شد. برخی دیگر از ابزار ها کوچک هستند و ابزار های اولیه کابینت سازی به شمار می روند. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه فنی و حرفه ای آریاگستر به 11 ابزار پرکاربرد کابینت سازی می پردازیم.

گیره کابینت سازی

ابزار کابینت سازی

هیچ ابزار کابینت سازی از گیره ها مفید تر نیست. در واقع گیره ها در بسیاری از شرایط جای دست های شما را می گیرند و داشتن چند گیره مختلف برای ساخت کابینت بسیار ضروری می باشد. 

مطالب مرتبط : درآمد و بازارکار کابینت سازی

تا چوب را در یک مکان مشخص ثابت نگه دارد و شما بتوانید به راحتی چوب را برش بزنید. گیره های کابینت سازی انواع و طرح های مختلف دارند که هر کدام برای شرایط مختلف چوب بری و طراحی به کار می روند.

 

گیره کابینت سازی شکل C

ابزار کابینت سازی

که جزء قدیمی ترین گیره مکانیکی هستند کابینت سازی و نجاری هستند که از فولاد تولید می شوند و در ابعاد مختلف در بازار به فروش می رسد. همان طور که از اسم آن پیداست این گیره شکل حرف C و یا G می باشد که به سی کلمپ نیز می گونید.

گیره لوله ای

ساخت کابینت بدون گیره لوله ای بدون شک کار دشواری خواهد بود. از داشتن گیره های مختلف کابینت سازی اطمینان حاصل کنید تا در نهایت کار دقیق و شیکی داشته باشید. این نوع گیره یکی از قویترین انواع گیره می باشد. گیره لوله ای از یک میله بلند، بازو و دو فک تشکیل شده است که با چرخاندن پیچ، فک آن به صورت کشویی روی بازوی تنگ حرکت می کند و در فاصله مورد نظر قرار می گیرید.

گیره موازی

ابزار کابینت سازی

این گیره بسیار شبیه به پیچ دستی است. با این تفاوت که فک‌های بالا و پایینی این گیره، به‌صورت یکپارچه و یکدست به قطعه فشار وارد می‌کنند و با این روش به‌صورت یکنواخت دو قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند. از این گیره برای پرس صفحات چوبی یا پرس ورق های چوبی در حالت نر به نر استفاده می شود.

گیره دستی

گیره دستی یکی از ابتدایی ترین ابزار کابینت سازی می باشد که باید در هر کارگاهی وجود داشته باشد. با استفاده از گیره دستی یا پیچ دستی می‌توانید قطعات چوبی را به یکد یگر یا به میز کار به‌ صورت موقت متصل کنید. کارگاه بدون پیچ دستی یا گیره دستی اتوماتیک تقریباً بی ‌معنا هست. اگر قصد خرید ابزار کابینت سازی را دارید، حتما پیچ دستی را در لیست خرید خود قرار دهید.

مرتبط بخوانید : 4 ویژگی آموزش کابینت سازی در آموزشگاه کابینت سازی آریاگستر

اره میزی

یکی از مهمترین ابزار کابینت سازی اره رو میزی می باشد. با استفاده از اره میزی می‌توانید چوب را ده‌ ها برابر سریع ‌تر و تمیز تر اره ‌های دستی و حتی برقی برش کنید. در واقع مهم ‌ترین مزیت این اره، برش دقیق آن است. با خرید اره میزی، نه ‌تنها می‌توانید تخته ‌ها را برش دهید، بلکه می‌توانید با استفاده از شابلون ‌ها و ابزار های جانبی، برش ‌های خاص و زاویه دار را هم روی چوب ایجاد کنید. با این‌حال اگر می‌خواهید از یک اره میزی استفاده کنید تا چوب شما صاف‌ تر شود، باید موادی را برش کنید که حداقل یک طرف صاف داشته باشند.

میتر اره یا اره تاجی شکل

اره های میتر مانند اره میزی یکی از پرکاربرد ترین ابزار کابینت سازی به شمار می رود که در هرکارگاه باید وجود داشته باشد. در حالی بیش تر انواع اره های میزی ثابت هستند اما میتر اره روی چوب قرار میگیرد و انواع قابل حمل نیز دارند. از این نوع اره برای ایجاد برش زوایه دار برای اتصالات خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

اره دستی

ابزار کابینت سازی

یکی از کاربردی ترین ابزار کابینت سازی که در تمام کارگاه ها نجاری و کابینت سازی وجود دارد اره دستی می باشد. هر چند که ابزار های زیادی برای برش چوب وجود دارند و بیشتر آن ‌ها از مدل ‌های دستی به مدل ‌های برقی تغییر پیدا کرده‌اند، اما نمی‌ توان ارزش و اهمیت اره دستی را نادیده گرفت. اره دستی در مدل‌ های مختلف در بازار موجود هست. شما می‌توانید بر اساس نوع کار اره مورد نظرتان را انتخاب کنید. برخی اره ‌ها دارای دندانه ‌های ریز هستند که برش تمیز و کند دارند و برخی اره دستی نجاری ‌ها دارای دندانه ‌های درشت هستند که برش سریع و ناصاف دارند.

اره دیسک

اگر برای ایجاد برش های صاف و دقیق بودجه کافی برای خریداری اره میز و میتر اره را ندارید دیسک اره می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اره دیسک همان اره گرد بر هست. این دستگاه جزء ابزار های دستی برقی به شمار می‌رود که دارای تیغه متصل به موتور است. با استفاده از اره دیسکی می‌توان برش‌های طولی و عرضی صاف و یکنواخت ایجاد کرد.

مرتبط بخوانید : 0 تا 100 آموزش نصب کابینت آشپزخانه بصورت کاملا تصویری

ابزار اندازه گیری کابینت سازی

ابزار اندازه گیری یکی از مهم ترین ابزار کابینت سازی می باشد و انجام برش های دقیق بدون ابزار اندازه گیری تقریبا غیر ممکن می باشد. کابینت سازی ابزار اندازه گیری زیادی دارد که چند موارد آن را نام می بریم :

متر لیزری

گونیای نجاری

گونیای مرکب

ترازسنج و شیب سنج

کولیس

زاویه سنج دیجیتال

 

دریل ستونی

قرار دادن لولا بر روی درهای کابینت باید دقیق تنظیم شوند. بنابراین برای ایجاد سوراخ های دقیق بر روی کابینت برای لولا ها باید دریل ستونی استفاده کنید تا سوراخ هایی متناسب با لولا های در کابینت ایجاد کنید. دریل ستونی هم یکی از ابزارهایی هست که در صنعت چوب و فلز کاربرد دارد. از این دستگاه برای ایجاد سوراخ لولا های در کابینت استفاده می شود.

دریل

ابزار کابینت سازی

داشتن انواع دریل با مته های مختلف مهمترین و ضروری ترین ابزار کابینت سازی می باشد که در تمام کارگاه ها باید موجود باشد. در صنعت چوب معمولا از دریل برای سوراخ کاری چوب استفاده می‌شود. البته نمی‌توان کارایی دریل را محدود به سوراخ کاری دانست و با استفاده از سری ‌های مختلف کارهایی مانند پرداخت و سنباده کاری را هم انجام داد. نیازی به توضیح زیاد در مورد این ابزار نیست. حتی بیشتر افراد دریل برقی را به ‌عنوان یک ابزار مهم در کارگاه خانگی خود خریداری می‌ کنند.

دریل پیچ بند

داشتن دریل برای ایجاد سوراخ و دریل پیچ بند برای متصل کردن دو قطعه چوب به یکدیگر در هر کارگاه نجاری و کابینت سازی مورد نیاز می باشد.

پتک و چکش

پتک و چکش شاید به عنوان ابزار کابینت سازی ضروری از آنها یاد نشود اما وجود این دو نوع ابزار کاربردی درکارگاه نیز می توانید در برخی از شرایط لازم شوند. چکش و پتک نسبت به کارایی و استفاده بسیار خوب و پرفایده‌ای که دارد حمل و نقل آسان و راحت‌ تری نیز دارند که یکی از مزیت‌ های اصلی و مهم برای چکش و پتک محسوب می‌شود در هرگونه شرایط خاص می‌ توان وسایل را به راحتی حمل نمود و در مسافت ‌های متفاوت هیچ‌ گونه مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورد. به هر حال وجود داشتن این دو ابزار در کارگاه خالی از لطف نیست.

جمع بندی

همان طور که مطالعه کردید وجود هر یک از ابزار های فوق در کارگاه کابینت سازی مهم و ضروری می باشد. هرچه قدر شما ابزار داشته باشید قطعا کار شما دقیق و منظم تر خواهد بود امروزه با برقی شدن بیشتر اره ها کار را برای کابینت سازان بسیار راحت تر شده است و دقیق تر از قبل می توانید چوب را برش بزنید همچنین اطمینان حاصل کنید که در کارگاه خود چندین گیره های گوناگون داشته باشید تا در عین عملیات، چوب تکان نخورد و در جا خود ثابت حفظ شود.

ثبت نام در دوره های آموزش کابینت سازی

 

4.9/5 - (9 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.